Att bli av med alkoholsug

Några sätt att bli av med alkoholsug

När du väl bestämt dig att sluta med alkoholen finns det en del fallgropar på vägen mot beständig nykterhet. Att bli av med alkoholsug är för många kanske det svåraste. De flesta blir efter en tid helt befriade från sina alkoholsug medan andra får lära sig att leva med dem. Gemensamt för den som slutar dricka är dock att sugen med tiden blir allt svagare och kommer allt mer sällan. Och, som sagt hos de flesta försvinner dom helt.

I SMART Recovery’s program i fyra punkter heter punkt 2 ”klara av sugkänslor” och i den här avdelningen i SMART Recovery’s självhjälpsbok finns det en hel del tips, råd och verktyg du kan ta till när de sätter in. (startar på sidan 33 i självhjälpsboken) Vi kikar lite närmare på några nedan.

Hur länge varar ett alkoholsug?

En viktig grundläggande kunskap du bör känna till är att ett sug varar max 10 – 15 minuter. Vanligtvis dock mycket kortare tid. Så, kan du hålla emot så försvinner de ofta helt av sig själv. Och du kan trösta dig med att står du emot denna gång så är de svagare nästa gång de kommer.

Notera dock att om du avslutar ett häftigt drickande som pågått under längre tid så bör du rådgöra med en läkare innan du slutar dricka. Du bör även känna till att en del av de sug eller begär efter alkoholen kan vara rent fysiska abstinensbesvär efter du slutat dricka. Ja, din kropp är helt enkelt van vid att få alkohol och det tar en tid innan den vänjer sig. Vad din alkoholsug än beror på så kommer de att minska över tid.

Även om du har kunskapen att alkoholsugen går över snabbt kan detta vara en klen tröst hos dig när de väl sätter in. Därför kan det vara bra med några verktyg du kan ta till när det väl händer. De som tillfrisknat tillsammans med oss säger att de inte använder alla verktyg mot sug man hittar i vårt program. Utan helt enkelt använder ett eller kanske två av verktygen när suget kommer. Välj det eller de som passar dig bäst.

Kom dock ihåg att det kan kännas konstigt och ovant i början att ta till dessa verktyg men efter lite övning känns det bättre och mera vant.

Identifiera dina triggers – skriv en logg med dina sug

Att ha god koll på vad som sätter igång dina sug är en fördel för dig. Speciellt i början av nykterheten kanske det finns platser, sociala sammankomster, känslor etc som du bör undvika så gott det går. Kanske du inte alltid kan undvika dem men bara genom att medvetandegöra dina triggers gör att du kan hantera sugen bättre. Du blir mer förberedd och kan tom. träna lite på att bli av med dom innan de sätter in.

Ett bra första steg är att skriva en liten logg på när du haft sug och vad du tror eller vet gjorde att de startade.

Avled din uppmärksamhet för att bli av med alkoholsug

När alkoholsugen sätter in kan det vara bra att avleda tankarna genom att göra något. Ibland kan det vara svårt att förmå sig att göra något annat och då speciellt om ditt alkoholsug triggats av ångest. Men, fysiska aktiviteter avleder inte bara tankarna utan träning, raska promenader eller en ordentlig städning hemma gör att du utsöndrar välgörande ämnen i kroppen som får dig att må bättre. Men egentligen finns det många saker du kan göra istället för att ge efter för suget. Speciellt i början av din nykterhet kan det vara bra om det är roliga och enkla saker. Du kan göra en liten lista på saker som du kan göra och sätta upp på kylskåpet.

Dra dig till minnes negativa konsekvenser ditt alkoholberoende gett dig

Att bygga en ”film” som börjar med det där första immiga romantiska glaset med öl på en uteservering och som slutar i den misär du hamnar i, är en metod som du kan använda. Naturligtvis skall den här ”filmen” starta i dina egna tankar och bilder kring det lockande suget. När du ”bygger” den här ”filmen” i ditt inre så försök även att lägga till de känslor som du upplever när du vaknar efter den blöta kvällen eller kvällarna.

Hemligheten är att du så levande som möjligt föreställer dig konsekvenser du redan haft och kanske lägger till några som skulle kunna hända. Eller, är nära att hända. Kan vara bra att träna att spela på den här filmen även när du inte upplever något sug.

Acceptera ditt sug

Att för sig själv medge att du har ett alkoholsug kan i många fall hjälpa dig. Säg till dig själv att du har ett sug och att det finns där. Se det som en av alla tankar som kommer och flyter förbi och sedan försvinner. Nåt att komma ihåg är att sugen ibland har kamouflerats av dig själv till romantiska drömmande tankar där alkoholen är en fin rosenskimrande del. Denna typ av sug kan vara lite svårare att identifiera i början av din nykterhet men du blir bättre och bättre på det ju längre tiden går.

Rid på vågen för att bli av med alkoholsug

En ganska enkel, men för många effektiv metod, är att se ditt alkoholsug som en våg. Observera suget och föreställ dig att du surfar på den här vågen som växer, når sin kulmen, bryts och blir svagare för att sedan försvinna.

Ring någon du har förtroende för

Att ringa någon som du har förtroende för och berätta att du har sug kan vara otroligt effektivt för att bli av med alkoholsuget. Inte bara grejen att berätta utan även kanske få lite tips på hur du på andra sätt kan hantera triggern som satt igång suget. Och om du inte vet vad som triggat dig kanske en liten diskussion kan bringa klarhet?

I SMART Recovery Sverige’s självhjälpsbok hittar du många fler fantastiska tips och råd hur du kan hantera dina sug. På de självhjälpsmöten SMART Recovery Sverige arrangerar ägnar vi stor del till att diskutera olika verktyg som kan användas mot dina sug samtidigt som vi ger varandra tips om hur vi själva använt dem.

Du kan även kika på den här korta filmen som vi satt svensk text på för att få lite mer tips att bli av med alkoholsug.

Bli av med alkoholsug? Här finns lite tips för dig som har alkoholsug eller sug efter något annat.

Om du talar andra språk kan du hitta onlinemöten som du kan delta i i princip dygnet runt. På SMART Recovery Internationals hemsida hittar du dessa möten. Ett fantastiskt sätt att bli av med dina sug.

Lycka till!

Dela gärna